Cykle på arbejde

Mit drug: Min cykeltur

Jeg har altid ønsket mig at være en af dem der, der elsker at løbe. Bare spurte derudaf med musik i ørerne og (moderat) sved på panden. Men i en alder af 32 har jeg erkendt, at jeg aldrig nogensinde bliver glad for løb. Dels fordi jeg er herredårlig til det – J siger jeg løber lidt som Phoebe fra Venner – og dels fordi mine knæ er en smule skadede. Det ene knækker konsekvent, når jeg går op af trapper. Ikke noget der generer mig som sådan i hverdagen, men heller ikke noget jeg har lyst til at gøre værre ved at udsætte det for den belastning på leddene, som løb jo giver. Og så synes jeg helt ærligt det er røvsygt. Og jeg kan faktisk heller ikke rigtig få luft. Og sidestik får jeg også.

Men så er det jo godt, jeg har min orange by-jernhest. Min kære cykel, som minimum tre gange om ugen transporterer mig frem og tilbage til arbejde. Og sært nok er jeg kommet til at elske de ture. Ja faktisk er jeg blevet direkte afhængig af dem. Jeg glæder mig ligefrem efter et par dages cykelpause til at komme op på mit orange lyn, og hjule de 2 X 10 kilometer dagligt, mens jeg lader tankerne flyve. Det er tit på min cykel jeg får de bedste ideer, hvad end det handler om arbejde, indretning, aftensmad eller noget helt fjerde. Det er her jeg tit gennemgår dagens to-do’s i mit hoved og danner overblik over, hvordan jeg skal gribe dem an og i hvilken rækkefølge. Det giver mig ro til at tænke over en masse ting, samtidig med at jeg får pulsen op. Win-win!

Cykle på arbejde

Jeg husker dengang jeg gik i gymnasiet og skulle cykle et par kilometer frem og tilbage hver dag. Yiks hvor jeg dog hadede det. I perioder gik jeg faktisk i stedet for, simpelthen fordi jeg ikke magtede at ankomme prustende og svedig til gymnasiet. Nu er jeg møghamrende ligeglad. Helt ærligt, hvis man ikke må være lidt svedig og prustende efter ti kilometers cykling, hvornår må man så?

Jeg er også ret sikker på, at det er cykelturene der holder min krop – relativt – slank. Vidste du, at hvis man for eksempel cykler 20 km pr. arbejdsdag i en måned, forbrænder man som kvinde på 60-65 kg – det er mig – 7.920 kalorier udover dem man normalt forbrænder? Det betyder man kan spise 3,8 kg flødeis om måneden uden at få for mange kalorier! Man kan også vælge at spise æbler i stedet for. 15,2 kg  helt præcist for at indtage det der svarer til de tabte kalorier. Tallene har jeg fundet i den her artikel. Hvilket forklarer hvorfor jeg ikke tager på, selvom jeg er pænt glad for chips, slik, is og kager og masser af mad generelt.

Cyklingen er til gengæld også min eneste motion. Jeg har dæleme ikke tid til at rende i motionscenter eller til svømning, som jeg havde engang, så derfor ser jeg min daglige cykeltur som min ‘træning’. Jeg kunne snildt hoppe på en metro og måske spare femten-tyve minutter hver vej. Men jeg vælger at bruge den ekstra tid på at cykle, simpelthen fordi det gør godt for min krop og sjæl.

Faktisk kan det  vist tælles på én hånd hvor mange gange jeg har taget metroen og ladet cikletten stå. Den ene gang var da der var en af de der helt kraftige efterårsstorme, var det ikke Bodil den hed? Der måtte jeg alligevel gi’ op, og den anden var for år tilbage, hvor der lå en meter høj sne i hele København. Men ellers sætter jeg mig på min biciclette uanset vejr. Det handler jo bare om at ha’ den rette påklædning, ikke?

Her er jeg På min jernhest. Med dobbelthage og det hele. Enjoying min ‘mig’-tid (Normalt har jeg ikke øredimser i. Foretrækker at kunne høre trafikken. Men lige denne dag havde jeg et telefonmøde i ørerne):

 

Dele?Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*