Update på projekt sundere januar

Først vil jeg lige sige, at jeg tænkte, at der for en gangs skyld skulle et fuldfigurbillede på bloggen, så jeg fik J til at stille op med kameraet og tage et af de der billeder, hvor man hopper ind, for det ser ret sejt ud. Men altså det her var det bedste vi kunne formå, inden ungerne kom og begyndte på en gymnastikopvisning, da de øjensynlig troede det var det, vi havde gang i. Men nu får I det altså alligevel.

Nå, tilbage til emnet. Januar måned nærmer sig jo sin ende, og derfor synes jeg lige, jeg vil opdatere på projekt “Sundere januar” (tidligere indlæg her og her).

Overordnet set synes jeg, at jeg har nået mit mål, der jo egentlig bare lød på at spise flere grøntsager og mindre junk og sukker. Der var jo selvfølgelig lige den der uge, hvor jeg skovlede sukker ind i lange baner. Men det er jo om at komme op på hesten igen, ikke? Og det har jeg så gjort. Og januar var i hvert fald MEGET bedre end december på sundhedsfronten.

Jeg har faktisk også tabt mig lidt over et kilo i processen, selvom det som sådan ikke var planen. Men det har i hvert fald ikke skadet, kan man sige. Jeg har ikke dyrket noget synderligt motion. Jo, den første uge cyklede jeg en fandens masse kilometer, men de andre uger har været sådan nogen lunde moderate på motionssiden. Men selvfølgelig holder ungerne mig i gang. Jeg sidder sjældent ned, når jeg er sammen med dem i hvert fald.

I løbet af måneden har jeg taget lidt billeder af lidt af den mad jeg har indtaget. Den er jo altså baseret på LowCarbHighFat modellen, men i en meget liberal version, da jeg spiser både frugt og rodfrugter og masser af nødder og den slags. Dem får I også lige lidt af. Jeg har inddelt dem i morgen, middag, aften for overskuelighedens skyld.

MORGENMAD

Den skal for mig helst være ret traditionel, forstået på den måde at jeg ikke er så god til grøntsager og æg tidligt om morgenen. Derfor består den gerne af en af følgende versioner.

Græsk yoghurt med vaniljepulver, friske blåbær, mandler, solsikkekerner og lidt mørk chokolade
Lowcarb knækbrød (lavet på hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner, græskarkerner) med f.eks. lidt smør og ost eller peanutbutter (uden sukker)
Sødmælksyoghurt med æblemos og hjemmelavet müsli

FROKOST

Frokost spiser jeg i hverdagene oftest på arbejdet, hvor vi har madordning. Her går jeg bare uden om de værste kulhydratkilder (pasta, ris og brød), men jeg er ikke bleg for at tage et par kartofler eller quinoa eller andre stivelsesrige fødevarer, hvis der ikke er andre alternativer lige den dag. Jeg prøver bare at supplere med ekstra dressing, sovs eller hvad der nu er af fedtholdigt tilbehør den dag. Det værste er nemlig, hvis jeg bli’r for sulten og ikke får nok fedt, så går det helt galt, og jeg går let amok i kager og chokolade ud på eftermiddagen.

Pizza på blomkålsbund
Tunmousse med regnbuesalat og æg
Scrambled eggs med bacon og masser af grønt

AFTENSMAD

Er der hvor jeg virkelig får skovlet nogle grøntsager ind. Aftensmaden i sin basisform består oftest af kød, grøntsager og fedt i form af sauce, dressing e.l.

Hønsesalat med asparges, champignon, ærter og bacon
Krebinetter med coleslaw med valnødder
Hjemmelavede chicken nuggets (paneret med mandelmel og parmesan) og blomkåls-couscous-salat med aioli

Jeg spiser som regel ikke mellemmåltider, når jeg kører LCHF, for maden holder mig fint mæt. Men hvis jeg får lyst til lidt sødt ud på eftermiddagen, laver jeg som regel en kop kaffe med kokosolie eller fløde. Og til aften skal jeg altid ha’ et stort iskoldt glas danskvand. Det er som om, jeg bare ikke kan slappe af uden at køre noget i kæften. Og der er danskvand altså helt genialt til lige at stille ‘hygge’-behovet.

Jeg hepper på en grøntsagsrig februar også! Hep hep!

Dele?Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*